Jazz Po Polsku Live for China and Korea 2020

W ramach projektu Jazz Po Polsku koncerty czołowych polskich zespołów jazzowych młodego pokolenia zarejestrowane zostaną w nowatorskiej technice 360 VR. Pierwotna trasa koncertowa w Chinach i Korei, mająca liczyć sto wydarzeń, ze względu na pandemię, została wstrzymana. W zamian chińscy i koreańscy fani muzyki improwizowanej otrzymają serię występów nagranych w Polsce w nowatorskiej technice obrazu sferycznego.

Jazz Po Polsku od lat prezentuje na arenie międzynarodowej szerokie spektrum możliwości polskich artystów młodszego pokolenia. Od 2014 r. w ramach projektu odbyło się w Azji ponad 300 wydarzeń, z udziałem przeszło dwudziestu pięciu polskich zespołów. Wystąpiła plejada muzyków, którzy koncertowali w pięćdziesięciu azjatyckich miastach – budując i umacniając markę polskiej muzyki improwizowanej jako sztuki niespotykanej dotąd dla lokalnych odbiorców. 

Pierwotna trasa koncertowa „Jazz Po Polsku 2020 – Live in China & Korea” zaplanowana była na okres całego 2020 roku i miała liczyć sto wydarzeń koncertowych i warsztatowych. Projekt zakładał prezentację najciekawszych polskich zespołów jazzowych na najważniejszych festiwalach oraz w najciekawszych klubach i salach koncertowych obu krajów. Ze względu na pandemię Covid-19, trasa została wstrzymana.

„Zachowując merytoryczne założenia i wysoki poziom artystyczny edycji, zdecydowaliśmy się na nagranie koncertów w technologii 360 VR, wykorzystując nowatorską technikę rejestracji sferycznej. Nagrania uczynią przestrzeń, w której nagrywany jest każdy z koncertów, integralnym i jednakowo istotnym elementem całości. Koncerty odbędą się w pięknych lokalizacjach – w Sali Koncertowej katowickiego NOSPR oraz Głównej Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. W odpowiedzi na obecną sytuację, nagrania zostaną zarejestrowane bez udziału publiczności” – opisuje tegoroczny projekt Jakub Krzeszowski, twórca Jazz Po Polsku.

W nagraniach wezmą udział Rafał Sarnecki Quintet, Emil Miszk and The Sonic Syndicate, Paweł Kaczmarczyk, Aga Derlak Trio, Michał Martyniuk Quintet, Tomasz Chyła Quintet, Marcin Pater Trio, Confusion Project, Ignacy Wiśniewski Trio oraz projekt specjalny Pol(s)ki Jazz, inspirowany twórczością polskich artystów z lat 1875 – 1920, podkreślający pierwiastek żeński w twórczości improwizowanej i jazzowej, będący jedną z odsłon Jazz Po Polsku Ensemble. Aranżacje utworów do projektu specjalnego wykona Aga Derlak, laureatka nagrody Fryderyk 2016. Wezmą w nim udział również Dorota Miśkiewicz (wokal), Marcin Kaletka (saksofon tenorowy), Wojciech Lichtański (saksofon altowy), Rafał Sarnecki, (gitara), Michał Kapczuk (kontrabas), Szymon Madej (perkusja). Do zespołu dołączy kwartet smyczkowy Messages Quartet złożony z Małgorzaty Wasiucionek (skrzypce), Orianny Masternak (skrzypce), Marii Shetty (altówka) i Beaty Urbanek-Kalinowskiej (wiolonczela).

„Technika obrazu sferycznego VR 360 umożliwia oglądanie koncertu z wykorzystaniem ekranu komputera lub smartfona. Odbiorca poruszając smartfonem lub przesuwając myszką w komputerze może dowolnie zmieniać kąt patrzenia i wyświetlany obraz. Możliwa jest też prezentacja obrazu z wykorzystaniem gogli wirtualnej rzeczywistości (VR). Wtedy tzw. immersja, czyli zanurzenie się w doświadczeniu lub poczucie obecności w danym miejscu, w tym wypadku w sali koncertowej, jest dla odbiorcy dużo bardziej namacalne niż oglądanie standardowego koncertu online” – opisuje technikę nagrań Krzysztof Bober z Fundacji Plateaux.

„Do realizacji nagrań wykorzystane zostaną najnowsze i najbardziej zaawansowane modele sprzętu obecne na rynku, którymi obsługiwano m.in. transmisje misji NASA, czy meczów futbolu amerykańskiego dla ESPN. Do chwili obecnej, rejestracje koncertów nierozrywkowych w tej technice realizowały tylko najważniejsze i najbardziej uznane ośrodki koncertowe na świecie, takie jak nowojorski Lincoln Center, Blue Note, czy też Elbphilharmonie w Hamburgu” – kontynuuje Krzysztof Bober.

„Materiały koncertowe będą rejestrowane z myślą o odbiorcach azjatyckich. Najciekawsze polskie zespoły jazzowe, projekt specjalny, nowatorska metoda rejestracji obrazu i dźwięku – te elementy z pewnością wyróżnią nasze materiały spośród pokaźnej ilości innych powstających w dobie Covid-19” – opisuje kampanię promocyjną Jakub Krzeszowski. Materiały zostaną wyemitowane w mediach chińskich i koreańskich. „To jednak nie wszystko. Zdajemy sobie sprawę, że dotarcie do odbiorcy wymaga pracy, ale także zaangażowania środków finansowych, dlatego też w ramach projektu przewidzieliśmy osobny budżet marketingowy, dedykowany w szczególności płatnej promocji materiałów i ich teaserów w mediach społecznościowych chińskich i koreańskich. Koncerty będzie można również zobaczyć na kanałach społecznościowych Jazz Po Polsku, do śledzenia których zapraszam” – dodaje Krzeszowski.

Projekt Jazz Po Polsku „Live for China & Korea” organizowany jest przez Fundację Plateaux, dofinansowany w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”. Partnerami projektu są Instytut Polski w Pekinie, Konsulat Generalny RP w Kantonie, Konsulat Generalny RP w Chengdu, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku oraz partnerzy lokalni Chińskie Stowarzyszenie Muzyków Jazzowych (CJA) i Seoul Institute Of The Arts. Producentem materiałów 360 VR jest agencja PLX.

JAZZ PO POLSKU 2020 – LIVE FOR CHINA & KOREA

19 września, Sala Koncertowa NOSPR, Katowice

Paweł Kaczmarczyk solo – Kaczmarczyk vs Kaczmarczyk

Rafał Sarnecki Quintet

Marcin Pater Trio

20 września, Sala Koncertowa NOSPR, Katowice

Pol(s)ki Jazz / Jazz Po Polsku Ensemble (Derlak/Miśkiewicz/Sarnecki/Messages)

Aga Derlak Trio

Michał Martyniuk Quintet

27 września, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki, Gdańsk

Ignacy Wiśniewski Trio

Confusion Project

Tomasz Chyła Quintet

Emil Miszk and The Sonic Syndicate